måndag 9 augusti 2010

Utflykt

Eftersom det inte var nåt badväder idag bestämde jag och Angelika oss för att åka uppåt och klättra på Nimis och shoppa lite på Iittala outlet. 
Att klättra runt i Nimis var inte så konstigt (mer än att mina jeans var lite för tajta så jag fick ge upp en tornklättring), men fy satan vad det lutade när man skulle ner och upp. Vi fick pausa flera gånger på vägen upp och Angelikas systerdotter Amanda som hade skrutit om att hon kunde klättra en hel dag utan att bli trött hade helst stannat där nere



Ett coolt ställe är det onekligen, speciellt när man tänker på hur många dagar Vilks måste ha spenderat där med hammare och spik, och hur jobbigt det var att gå ner/upp och att all drivved ändå ska ha släpats dit. ”Världens största klätterställning” sa nån, och det stämmer säkert.

När vi hade pustat ut åkte vi till Mölle och åt en sen lunch på Grand Hotel (eller som Amanda sa, ”om jag hade varit hemma idag hade jag fått mycket mera mat”). Ljuvlig utsikt och goda musslor. Servitörerna var så artiga och proffsiga att man nästa blev generad, det händer ju inte alltför ofta.
Då var det bara Höganäs och dess outlets kvar. Jag lyckades tygla shoppinglustan och kom bara hem med några smågrejer, även om jag hade lust att köpa en ny servis eller två.
Sen åkte vi hem till Angelika och åt årets första kräftor. Inte goda egentligen jämfört med hur de kan smaka, men ändå jättegoda! Det får bli middag fler kvällar. Jag fick en kurs i hur man äter så mycket som möjligt så nu känner jag mig som ett riktigt kräftproffs.
Imorgon: cykla på Ven, gå på bio och jobba. Nu ska de sista dropparna kramas ur den här semestern!

Inga kommentarer: