tisdag 8 januari 2013

Snart 40 och kan inte simma

Jag brukar ha hyfsat lätt för att klara nya saker. Men nu har jag visst tagit mig vatten över huvudet, både bokstavligt och bildligt!

Så här: jag vill lära mig frisim ordentligt, för min hemmabyggda variant funkar inte så bra, och jag tröttnar på bröstsim. Så jag har läst på vad man ska tänka på, krånglade på mig ett par simglasögon, hoppade ner i vattnet och satte igång. Och drunknade nästan. Gång på gång på gång. När jag skulle andas in följde ca halva bassängen med, och med syrebrist var det svårt att tänka på något annat.

Och på banan jämte simmade en massa 10-åringar omkring och både andades och simmade fort. Knäckande! Hoppas nu att jag är envis nog att fortsätta försöka tills jag fattar hur man gör.

Jag har tjatat mig till att vi ska ha simträning med LC, där ett proffs ska visa hur det går till. Men det krockar med en resa så jag får lista ut hur man gör på något annat sätt. Eller kan inte alla lära sig? Kanske inte om man är för gammal?

3 kommentarer:

Fredrik sa...

För gammal!? Löjligt, du är ju inte ens 40. Klart du kommer lära dig frisim :-)

Ulrika sa...

Tror inte det har med ålder att göra. För jag gav upp det där projektet när jag var 12.
Mycket svårare än snowboard, motocross eller att spika spikar rakt.

Kan också vara att jag har grava problem med prylar där man INTE andas samtidigt som man ska tänka och göra.

Men när du kommer på tricket kan du väl berätta. Så förstår jag att det funkar i teorin iaf.

Räknas förresten promenad som motion om man i förväg har bytt om till varma kläder för att man inte ska frysa ihjäl?
Jag menar: Ombytt? Ja. Alltså räknas det som träning. Men träning är liksom att dra det för långt. Hade vi haft rullator med hade det inte sinkat oss. Men motion? Kom igen nu! Ge mig ok på det. Fatta hur lusigt det är att alltid vara så slö och du är en sån himla friskus.

tojis sa...

Man får bestämma helt själv vad som räknas som träning och motion. Om du registrerar dig på Funbeat så märker du snart vad som är din nivå. Jag och Fredrik har t ex helt olika nivåer, medan vissa registrerar allt som går.

Hur som helst borde du sluta se dig som slö med tanke på att du bygger och renoverar hela helgerna! Och nä, jag skulle inte räkna renovering som motion, men jag skulle inte se det som slöhet heller.