fredag 11 januari 2013

Den där magträningen då?

Ja nu är det ju bara att bita ihop. Vissa försöker vila sig i form men jag vet att det funkar dåligt för mig (eftersom jag har försökt, massor med gånger) så istället kör jag lite magträning varje dag. Ibland bara lite, ibland desto mer. Här är några av de övningar jag brukar/tänker/borde göra. Utan bilder för jag orkar inte leta, och är i alla fall just nu inte alls sugen på att lägga ut bilder på mig själv i just de här positionerna. Dessutom är inte fotografen här.

Plankan - jag står på underarmarna (vissa står på raka armar). Några omgångar med lite vila eller andra övningar emellan. Om man vill ha det jobbigare kan man röra på benen (kicka eller flytta i sidled) eller så kan man variera mellan att stå på underarmarna och händerna (då kallas det lådan).

Sit-ups - jo vars, jag gör några sit-ups när jag ändå ligger på golvet men tycker inte det känns så effektivt. Raka och sneda.

Ligga ner på rygg med benen upp i luften och hålla i någons fötter, medan den personen knuffar mina ben neråt så att jag håller emot och sen lyfter dem igen. Heter den övningen något? Sjukt bra iaf, och jobbigt! Enda nackdelen är att man måste vara två.

Sidoplanka - jag försöker men kan bara stå några sekunder, så det brukar jag också klämma in.

Båten - sitta och balansera som i ett V. Balansera på rumpan, halvligg med överkroppen och sträck ut benen.

Push-ups - det kanske bara är jag, men jag använder magmusklerna när jag gör push-ups. Dessutom kanske jag råkar bli stark på något mer ställe och det är helt ok i så fall.

Inga kommentarer: