onsdag 25 maj 2011

Stackars stackars Dolores

Det finns ju hungriga, glupska, tjuvaktiga katter här i byn, som kommer in och äter upp Dolores mat. De struntar i om hon är i köket eller om jag är hemma, de går in och äter oavsett. Så vad göra när jag ska vara borta en natt? Låsa kattluckan känns elakt nu när hon är van att kunna gå ut, så igår täppte jag till hålet i plexiglaset till orangeriet genom att knyta fast en planka. Trodde jag iaf, men de hade kommit in och tömt skålarna ändå och stackars lilla missen var utsvulten när jag kom hem ikväll.

När hon efter flera påfyllningar äntligen blivit mätt så blev hon kelig och kom och la sig i mitt knä, men när jag började klappa henne hittade jag så klart några fästingar som satt hårt och gjorde ont att ta bort. Som grädde på moset droppade jag på lite fästingmedel i nacken, och det luktade illa och gick inte att slicka bort. Nu ligger hon på mitt ben och tar igen sig, har visst haft ett jobbigt dygn stackaren. Tur att de har nio liv.

Skönt att jag inte är en sån som oroar mig i onödan och daltar med henne, det är ju ändå bara en katt...host.

3 kommentarer:

Ulrika sa...

Stackars liten darling. Dags för lite äckliga avmaskningspiller nu också när du ändå är på gång? De får man blanda med riktigt goda saker för att de ska räknas som godis istället för medicin.

tojis sa...

Nä, det var inte så länge sen så effekten sitter nog i fotfarande. Tror att jag mosade pillret i lite grädde, det gick bra, speciellt smart är hon inte (men söt).

Cornelia sa...

Vi har ju ingen kattlucka in i huset, dels för att inte få objudna gäster men även att det e lite svårt att sätta i en glasdörr ;)

Men det finns kattluckor som endast öppnar sig för din katt! Din katt har en "nyckel" i sitt halsband och när den kommer så öppnas luckan, men en inte för någon annan :) Jag har aldrig testat det själv, dels för att jag har två katter och dels för att de hatar o ha halsband på sig, så jag vet inte om det funkar.