tisdag 3 maj 2011

"Det är som att lära sig cykla"

Det betyder väl att när man väl har lärt sig så kan man det sen, för resten av livet. Men vi får se hur sant det är, för idag har jag köpt en jättebegagnad racercykel och det känns verkligen som att jag måste lära mig att cykla på nytt. 
  1. Man ligger i princip ner när man cyklar, med krökt rygg och potentiell nackspärr.
  2. Man växlar långt ner på ramen...vilket säger en del om hur gammal den är.
  3. Man bromsar med handbroms, det var några år sen sist. 
  4. Och värst av allt, eller bäst när man väl har lärt sig, man sätter fast skorna i pedalerna och måste komma ihåg att snäppa loss dem om man vill använda fötterna till nåt, t ex att ställa ner när man stannar. 
Den är ganska ful och omodern, men den är bara för att testa vad jag vill ha innan jag lägger en massa pengar på en dyrare variant. Så nu ska jag testa den ett tag och sen får vi se. Nu börjar det bli platsbrist här hemma, så racern som inte väger så mycket får nog hängas upp på väggen eller i taket. Och tjänstecykeln kanske får flytta till Lund, som jag hade tänkt från början. 

2 kommentarer:

Karin sa...

Exciting! Är, som du vet, livrädd för att snäppa fast fötterna själv... Ska bli kul att se om du blir frälst!

tojis sa...

Hoppas det, i så fall ska jag sätta dit SPD på svarta cykeln också (som jag ska cykal tjejvättern på oavsett, tror jag iaf). Vi får se hur blåslagen/livrädd/frälst jag är efter helgen.