lördag 7 maj 2011

Närodlat i Vintrie

Vis av förra årets erfarenheter har jag sått lite lagom mycket i pallkragarna i år, och ska så i omgångar istället för att ha ett kilo sallad ena veckan och ingen sallad veckan därpå. Jag har läst på fröpåsarna också, och följt instruktionerna om avstånd och djup.

Så, förutsatt att jag kommer ihåg att vattna och det inte blir för varmt i orangeriet ser jag nu fram emot: blåbär, jordgubbar, aprikoser, vindruvor, tomater, kiwi (har aldrig burit frukt men vem vet), spenat, ruccola, plocksallad, morötter, rädisor, blomkål, sockerärter och rödbetor.

I trädgården växer sen innan jordärtskockor, rabarber, vinbär, smultron, äpplen och päron. Det växer annat ätbart också, t ex maskrosor och kirskål, men jag har lagt en bra stund på att utrota dem idag, så om några veckor är de förhoppningsvis borta.

2 kommentarer:

Ulrika sa...

Wow! Vi jobbar helt tvärtom. Mindre biologisk mångfald i vårt hus. Intresset för gift har aldrig varit större.
(Men det växer faktiskt sparris i en hörna och den tänker vi äta upp.)

tojis sa...

Mmm, sparris! Jag kommer ihåg att jag höll på mycket med gift förra året, mot ogräs, myror och sniglar. Än så länge verkar det vara myr- och snigelfritt, medan kirskålen verkar vara sugen på att ta över hela planeten.