fredag 25 februari 2011

Mattips inför helgen

Igår var jag hos Karin och fick mat, vin och trevligt sällskap, tack för det! Hon bjöd på löjligt god parmalindad oxfilé med svampkräm och balsamicosås, jag ska genast apa efter, kanske redan ikväll. Kanske blir det ett nytt långkok istället, jag behöver tömma frysen.

Jag fixade efterrätten, en chokladmousse med lakritssmak som jag har snöat in på och bjuder på så ofta jag får:
Smält 100 g mörk choklad (typ från chokladfariken, ingen billig skit), blanda ner två äggulor. Vänd försiktigt ihop med 2,5 dl lättvispad grädde. Rör ner lite lakritspulver (1-2 msk blir lagom, lakritspulver är mald lakritsrot och finns bl a att köpa på chokladfabriken). Lägg i fina glas och strö på mer lakritspulver, det smälter och blir lite segt, dessutom snyggt. In i kylen en timme eller två sen är det klart! Här hade det passat bra med en bild, men jag har tyvärr ingen.

2 kommentarer:

fru C sa...

Så fantastiskt gott med choklad o lakrids. Jag blir så till mig att orden tar slut när jag tänker på det. Trevlig helg ; -)

Karin sa...

Äger ju nu en egen påse pulver... och det var ju absolut inga problem för oss 3 att sluka 4 portioner!