torsdag 22 januari 2015

Sandbollskrabbor

Nä, jag vet inte riktigt vad de heter på svenska (sand bubbler crabs) men på stränderna i Thailand hittade vi en massa mönster, särskilt där tidvattnet precis hade sjunkit undan. Typ såhär:


Ibland var det bara några stycken, ibland var det så långt ögat kunde nå. Fantastiska mönster.



Det visade sig att det var små krabbor som grävde hålor, och när de kom upp så silade de sanden och spottade ut små bollar som de placerade i de där mönstren. Om man tittar noga på den första bilden så ser man en sån krabba, de är pyttesmå. Det fanns lite större sandkrabbr också men jag vet inte om de grävde gropar eller om de bara sprang omkring på stranden. De ser vindögda ut i alla fall.



Eftersom det fanns gott om tid att ligga på knä i sanden och titta på krabbor som grävde gropar så gjorde jag det, och en krabba som kom upp hade med sig 30 sandbollar i ett svep. Jag förstår inte hur, för om man tittade på storleken på krabba vs boll hade jag gissat att de fick plats med ca 3 st.


Vi funderade på varför de byggde olika mönster, men efter lite internetletande så hittade jag en text om att de använder sina mönster för att ragga. De får många chanser att öva, för när tidvattnet kommer tillbaka så försvinner mönstret och när det återigen drar sig undan är det bara att börja om.

Inga kommentarer: