onsdag 28 januari 2015

Men ta betalt, det kan de...

Jag är helt medveten om att jag kanske är något av en finsmakare, och att jag har höga krav. Men när man betalar 500 spänn för lite mat och ett glas vin så ska det väl banne mig vara bra? Två gånger på en vecka har jag fått exempel på att nä, det tycker inte restaurangerna är så himla viktigt.

I lördags åt vi på Belle Epoque i Malmö. De har bara tre varmrätter och en efterrätt på menyn. Alla lät goda och det vi beställde smakade bra men inte fantastiskt. Men, de hade inte orkat skala jordärtskockorna vilket kan vara ok om man tvättar dem ordentligt. Men det hade de inte heller gjort. Efter lite klag fick vi nog dock avdrag på notan. Jag hade hellre ätit bra mat. Och sluppit frysa där vi satt jämte dörren.

Igår var jag och Angelika på Pintxos i Lund, ett tapasställe som på menyn låter toppen. Lite väl dyra smårätter med tanke på hur små de var och vissa av dem var goda men vissa bara sådär. Och pricken över i var osten som vi beställde efter maten. För en hundring eller så fick vi fyra små bitar ost var. Som var kylskåpskalla. Med marmelad som bara smakade socker och vanilj. Suck. Jag vara bara tvungen att kommentera det (särskilt när ingen frågade hur det hade smakat) och då ville de bjuda oss på en halv efterrätt var, men då var vi liksom redan mätta och på väg att gå så nej tack. Inget avdrag på notan.

Så, framöver borde jag väl bara gå på antingen billiga eller riktigt bra ställen, för de är faktiskt inte särskilt mycket dyrare, bara sjukt mycket proffsigare. Jag har svårt att tro att t ex Mat och Destillat eller Sture skulle servera kylskåpskall ost med för söt marmelad eller jordig mat.

Hälsningar från gnälltanten

Inga kommentarer: