tisdag 20 januari 2015

Majonnäsmysteriet

Alltså kan någon förklara för mig hur det kan bli perfekt nästan varje gång man (jag alltså) gör majonnäs, men ibland blir det bara en sörja? Den skär sig inte, men den tjocknar inte? Dessutom måste jag ju testa lite mer innan jag ger upp så innan jag har gett upp har det gått åt några ägg och några deciliter olja. Som bara är att kasta. Och jag gillar inte att kasta mat.

Jag som är en bekväm och lat kock har glatt anammat varianten där man häller ner allt i en mixerbägare och bara kör, men enligt internet ska det vara det säkraste sättet att göra det på. Och jag har samma temperatur på alla ingredienser.

Så, hur gör man då, för att aldrig misslyckas med sin majo? Sörjan jag fick kasta ut häromdagen luktade ljuvligt med vitlök, senap och vinäger...och sedan fick jag äta köpemajo.

Inga kommentarer: