lördag 15 november 2014

5 saker jag blir glad av i vardagen

Utan inbördes ordning:
  1. Jag blir ohemult glad av vissa inredningsdetaljer hemma, igen och igen och igen. T ex de här supersnygga svarta röshultljusstakarna som jag har fått av mamma (tack igen!).
    En handfull barn, några hundar och en katt tycker att de välter omkull lite för enkelt, men de går inte sönder och den enda gången det har hänt med ett tänt ljus i så slocknade ljuset av luftdraget på vägen ner. Snygga smycken funkar på samma sätt, det behöver inte vara just inredning.  
  2. Kloka människor som står stadigt i sin övertygelse och envist orkar fortsätta förklara, säga emot, erbjuda lösningar och bjuda på bra argument. En av de klokaste är enligt mig Lina Thomsgård. Läs t ex den här krönikan av henne, eller den här! Jag känner på mig att hon kommer klättra ännu högre upp på min topplista när hon bildar tävlingspar med Jason (Timbuktu) i På spåret om några veckor.
  3. Bra tv. Alltså svt-bra, t ex På spåret, Svett och etikett, Kobra, Historieätarna, Retro och Mästarnas mästare. Några reklamkanalers mat- och bakprogram slinker också igenom. 
  4. Att hjälpa. Det behöver inte vara några stora skillnader det rör sig om utan att exempelvis bjuda någon på god mat, köpa ett nummer av Faktum, producera något bra på jobbet eller hjälpa ett okänt barn med rulltrappeskräck ner till mamman som råkade åka före. 
  5. Väder. Inte alla, men nästan, på sina olika vis.

Det här var den femtonde rubriken på onekligens bloggrubriklista.

Inga kommentarer: