lördag 11 oktober 2014

Omoget

Det var ju perfekt väder för trädgårdsfix idag, även om vi knappt kom längre än till orangeriet. Tomaterna hade som vanligt brett ut sig, liksom physallis och vinranka. Men nu är det höströjt och säckat, och en del räddade tomater får mogna på en bricka istället. Något kilo mogna tomater fick bli bolognese ikväll, lyxigt och gott.


Och fikonen, som liksom aldrig blir sådär lilabruna och snygga som på torget, utan gulnar. Idag öppnade jag ett och det var gott och såg bra ut inuti. Eller? Så nu ska jag hålla bättre koll och lista ut något bra att ha dem till, om jag lyckas plocka några i lagom tid.


Det mesta är bortrensat nu, men utöver några gurkor och squash som jag också räddade idag kommer det några auberginer till. Men inga palsternackor, för jag glömde att jag hade satt dem och drog upp dem med lite gammal sallad. Och det ser ut att bli lika många jordärtskockor som vanligt, vilket passar bra eftersom jag hittade ett recept på jordärtskocksgnocchi som lät galet gott.

2 kommentarer:

Karin sa...

Undrar om det inte ör så att vissa fikonsorter blir lila och andra gröna. Ditt ser perfekt ut. Blir sjukt god marmelad på färska fikon!

tojis sa...

Tyvärr blir bara några få klara samtidigt, så det räcker nog inte till marmelad, men jag ska hålla utkik! Tack!