måndag 13 oktober 2014

Inredning och badkrukor

Visst får man inreda med sin skörd? Särskilt när den är så här snygg väl?


Hoppas bara de äckliga bananflugorna inte gillar grönsaker. Jag häller kokande vatten i vasken med jämna mellanrum (de lägger sina ägg där har jag läst) men de tar liksom aldrig slut ändå! Jag blandade ihop en fälla åt dem igår. Vin, vinäger, honung och diskmedel. Och det lockar uppenbarligen för de vill gärna vara i närheten, men de hoppar inte i. Så, det jag har lyckats med är tydligen att ordna en fritisgård åt de små badkrukorna. De dör efter några veckor så om inte annat har jag ordnat ett skönt liv åt dem medan jag skållar deras ägg.


2 kommentarer:

Karin sa...

Mycket snygg inredning. Jag har också bananflugor men rätt få. Jag dödar ca 5 om dagen, och nästa dag finns det 5 nya. Men gissar att de uppskattar din skörd... Jag städar vasken noga, häller ner kokande vatten och sen en skvätt diskmedel så förstör man visst möjligheten för äggläggning.

Ulrika sa...

Jag brukar ställa fram en flaska med en balsamvinägerskvätt i. Det gillar dom. Och så har dom svårt att hitta ut ur flaskan så de måste bada i den goda vinägern. Får förstås inte finnas något spill på kanten för då nöjer de sig liksom med kantskruttet.

Taskigt? Nä, det tycker jag inte. Inte så värst.