tisdag 27 november 2012

Att träna som Arnold

Jag har varit hyfsat regelbunden på gymmet det senaste åren, och i perioder innan det. Men jag får inte riktigt de resultat jag vill. Jag blir starkare, och blir skönt trött och svettig, men jag vill liksom mer än så. Så då har jag börjat läsa på, och tror nu på att man måste lyfta tungt om man ska se resultat. Dessutom fungerar det ypperligt med kombinationen tung träning och LCHF. Mitt mål är att få deffade armar, bli stark, få mycket muskler så jag höjer min förbränning och inte går upp i vikt lika lätt, få starka och tåliga ben så jag kanske kanske kanske kan springa någon gång snart.


Just nu utvärderar jag ett program som jag har hittat på styrkelabbet.se, det går ut på att man kör tre övningar varje gång, fem set med fem repetitioner. Det finns totalt fem övningar så den ena kör man varje gång och de andra alternerar man mellan gångerna. De rekommenderar tre pass i veckan men jag är nöjd om jag får in två, och kompletterar med lite kondition utöver det. Jag har testat några gånger (fick pausa eftersom jag blev sjuk) och tänker köra vidare året ut i alla fall, kanske lite till, och sen se om det har gett resultat. Tanken är att de här fem övningarna täcker in alla stora muskelgrupper, så egentligen behöver man inte träna något annat.

Eftersom jag är ny på att träna med skivstång håller jag på att lära mig hur man gör övningarna rätt, hur mycket jag orkar lyfta etc, och det är inte så lätt. Just nu ser det ut så här, 5x5:

Knäböj - som man kör varje gång - 40 kilo, men jag ska testa 45 kilo på torsdag
Militärpress - 20 kilo
Stående skivstångsrodd - 30 kilo
Marklyft - som jag inte kan göra rätt än, och därför har lätt vikt på - 30 kilo
Bänkpress - 30 kilo

För er som inte fattar hur lite det är kan jag berätta att när jag tar över skivstången efter nån annan får jag lasta av ca hälften av vikterna innan jag kan sätta igång. Så jag har en del att jobba på. I helgen ska Fredrik också få prova det här programmet, det ska bli spännande att se om han är starkare än jag, och i så fall hur mycket. Känner du pressen Fredrik? ;-)

Om jag blir deffad och stark återstår att se, men programmet levererar redan i form av massiv träningsvärk. Varje gång! Jag försöker träna på gymmet på jobbet, själva styrketräningen tar bara 25 minuter så jag klämmer in det på lunchen. Oavsett hur bra det fungerar kommer jag blanda med lite andra övningar framöver, för jag tror att om man vänjer kroppen så ger det inte resultat i längden, varken vad gäller mat och träning.

5 kommentarer:

Fredrik sa...

Nejdå, ingen press alls. Jag är helt övertygad om att du är betydligt starkare än vad jag är.

Ulrika sa...

Som sagt. När du gör något så gör du det rejält!

Själv ger jag mig 8 pluspoäng (på en ograderad skala) för att jag kände mig spänstig nog för att gå iväg på "mitt" Fuego-pass (som är EN dag i veckan, vilket är idag). Fuego=lite dansartad pausunderhållning som man iofs blir glad och svettig av, men så djävla långt ifrån en skivstång man kan komma.

Nå. Fuegon var inställd. Istället kunde man välja på att köra ett Intensivpass eller gå hem. Ytterligare pluspoäng delades ut eftersom jag självklart gick på Intensivpasset. Bra så. Roligt var det också. Bra musik och jobbigt attan.

Men jag fick hoppa över stretchningen. Istället fick jag smita ut och kräkas lite...

Not så häftigt. Det är alltså såhär det går man man inte tränar. Tänk om jag kunde lära mig av det istället för att bli så förvånad.

tojis sa...

Nja, det är ju så det går när du tränar. Att inte träna verkar vara kräkfritt (om inte spritrelaterat). Blir det fler intensivpass då?

Ja, jag är antingen på eller av, aningens störigt även för mig. Vill minnas att du är lite likadan?

tojis sa...

Rapport ang hur stark Fredrik är eller inte kommer i helgen, stay tuned!

tojis sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.