lördag 29 december 2012

Raketer eller inte

I år ska vi fira nyår med Karin och Peter, och vi bestämde oss för att strunta i raketerna. Jag är lite trött på det där sabla slöseriet, och vet hur vänner med hundar har det på nyår. Och jag fick vatten på min kvarn när jag läste Sydsvenskan i morse, om hur en pojke fick hela låret söndertrasat av en raket. Den intervjuade läkaren säger också: "Det vanligaste för oss på nyårsnatten är "Möllevångsskadan" som uppstår när berusade män håller mindre raketer i handen och sedan får brännskador"

Jag har mer än en gång skrivit om krigszonen på Möllevångstorget runt midnatt på nyår, vi brukade stå på behörigt avstånd och röka cigarr och dricka bubbel, men någon har ändå kommit hem med en raketpinne i frisyren en gång. Och vid Fridhemstorget ett år gick en raket in genom ett fönster. Jag tycker faktiskt det är konstigt att det inte händer ännu mer skit. När man går ut på nyårsdagen och ser förödelsen och alla raketrester som folk låter ligga kvar undrar man lite hur folk är funtade.

Heder åt Rusta m fl som väljer att inte sälja raketer alls!

2 kommentarer:

Karin sa...

Och jag som förordar de thailändska lyktorna; i morse hörde jag att de har tunna ståltrådar i sig som kan skada kossor på grönbete. Tur att man bor i tätort! Men ska man tro dmi så är det inte roligt väder att stå ute i. Jag har köpt ett paket tomtebloss så får vi se om Malin vågar hålla i ett sådant. Ska bli kul på måndag!

tojis sa...

Ja jag läste det om lyktorna och ståltråden förra året, och jag tycker att det ibland kan ta ett tag innan de lyfter så det kan vara lite farligt bland folks hus och buskar. Men nu ser jag att man måste ha tillstånd från transportstyrelsen också: http://www.sydsvenskan.se/sverige/fa-kan-reglerna-for-thailyktor/ Men visst ska man väl be om tillstånd från brandmyndigheten eller liknande för att skjuta upp raketer också? Inte för att polisen nånsin bryr sig om det på nyår, har väl fullt upp med annat.