lördag 8 december 2012

Husbygge

Idag har vi byggt pepparkakshus, Timo gjorde ett och jag och Fredrik gjorde ett. Förra året tänkte jag att jag skulle pynta innan jag satte ihop det, så det gjorde jag idag. Och så kändes det läskigt med det där varma sockret sist, så jag gjorde som jag har hört tipsas om: limma med smält choklad istället.


Så här efteråt känner jag mest för att ge dem som tipsade om choklad stryk, för fy tusan så kladdigt det (jag) blev och så långsamt det stelnade. Hur gör man bäst? Och jag är bara på byggsatsnivå, hur ska det gå om/när jag vill göra något mer avancerat?

Timo är mest fokuserad på när han får äta upp sitt, och hur man ska ta sönder det. Jag visade hur Liam gjorde förra året, så nu vet han.



5 kommentarer:

Ulrika sa...

Smältlim! That's da shit. (Eller kitt då). Om man inte ska äta alltså. Har provat att limma med glasyr också. Ungefär lika långsamt och eländigt som choklad. (Vilket låter gott men fel.)

tojis sa...

Ja, oätliga grejer går bort, iaf när det är barnprojekt.

Karin sa...

Jag tycker att det smälta sockret är super att jobba med! Stelnar precis lagom fort för att man ska hinna korrigera. Gott är det också. Jag gillar inte choklad på pepparkaka något vidare; älskar dock smaken av bränt socker på pepparkaka; barndomsminnen gissar jag.

tojis sa...

Ja socker är bra, bara lite för varmt för barnfingrar. Får väl göra som Fredrik läste om, att barnen får sitta på sina händer i andra änden av rummet just under sätt ihop-momentet.

Karin sa...

Och de lär sig ganska snabbt att hålla tassarna borta...