torsdag 27 december 2012

En liten spaning: man vs jag

Tänker ni på huruvida ni pratar om er själva som jag eller man? En lärare påpekade skillnaden för länge sedan, så jag är (oftast) medveten om vilket jag använder och varför. Och jag tror så här, att de som säger man när de egentligen menar jag ofta inte vill kännas vid att de är ansvariga för det de gör.

Jag har tänkt på det när jag har tittat på tjockisprogram på tv, och noterat att när deltagarna ska förklara varför och hur de har blivit tjocka så pratar de hela tiden om hur "man åt för att bedöva sig", "man blev ledsen och åt", "man tröstade sig med mat" etc. Är det en slump? Jag tror inte det. Och jag ska inte peka finger, för jag är också tjock emellanåt, men kanske hade jag varit ännu tjockare om jag hade tänkt i termer av att man gör si eller så? För om man tröstäter eller äter saker som får en att äta ännu mer, ska man då vänta på att man tar tag i att göra något åt det? För då får man nog vänta ett tag.

Det går självklart inte att dra alla över en kam, men jag tittar på ca alla tjockisprogram som finns och än så länge slår det nästan aldrig fel.

2 kommentarer:

Karin sa...

Det är svårt att veta hur man gör när man talar, men ibland läser jag igenom mina blogginlägg innan jag publicerar... Jag märker då att jag omväxlande vill använda man och jag, men har inte tänkt på det, att jag skulle vilja skriva man för det som jag skäms över. Jag vill dock helst använda jag, som jag tycker ger en mycket mer aktiv ton. För mig signalerar man lite av ett kollektiv - "idag är det så härligt väder att man bara vill vara utomhus" - då förväntar jag mig att de som läser tycker samma, men "idag är det jättefint väder - ändå vill jag inte gå ut" - då handlar det bara om mig. Jag försöker även skriva du hellre än ni, för jag tror inte att en enda läsare läser tillsammans med någon annan :-)

tojis sa...

Det med du/ni har jag inte funderat på förrän nu, väljer alltid ni, eftersom jag vet att det är fler som läser, och gärna vill ha fler svar när jag frågar.

Ang man/jag har jag sett samma tendens när fd brottslingar intervjuas, "man hamnade i ett gäng".