söndag 21 augusti 2011

Internethypokondri

Jag har sen några dagar en massa kliande/ömma utslag på ryggen och är öm i lite körtlar. Jag har ingen aning om vad det är eller hur jag ska bli av med dem, men när jag googlar så verkar det kunna bero på allt från allergi till cancer och aids. Eller så är det en förkylning, eller nässelfeber, eller graviditet, eller körtelfeber, eller atopiskt eksem, eller....det finns galet mycket att välja på.

Jag tänker välja "övergångsbesvär pga kostomläggning" och tro på det i åtminstone några dagar till.

5 kommentarer:

Konfunderad sa...

Nu blir jag genast nyfiken! På vilket sätt har du lagt om kosten? Lite mindre vin nu när man ska bruka lite allvar på jobbet, men annars är det väl kött, grönsaker och grädde som gäller, precis som vanligt? Eller har du något nytt tema på gång?

tojis sa...

Nä, inget nytt spännande utan det gamla vanliga. Men jag hade visst semester från det under semestern. Av oklar anledning.

Ulrika sa...

Du såg ju ändå rätt frisk ut på håll idag. Och det var förstås inte för att jag misstänkte att det var smittsamt som jag höll mig på avstånd.
Själv har jag tydligen åldern inne för mammografi. (Va! Är du gravid? sa Mona när jag berättade att jag varit där. Ehh, nope.) Det är ju också en speciell typ av hälskontroll. Framförallt mht klädseln. Eller avsaknad av.
Samma sakn när jag var på arbetsprovet och cyklade som en tok för att kolla att hjärtat minsann var jättefriskt då var man också tvungen att ha bar överkropp. Det är inte bara självklart att springa omkring topless bland massa arbetande människor. Kan jag tycka. Å andra sidan får man förstå att när folk jobbar med att undersöka andra människors kroppar är det lättare om de kan se just kropparna. (Men vad ska man då med röntgen till? Då ser man väl genom saker? Knepigt det där.) Din diagonstiseringsmetod verkar extra klok tycker jag därför. Man googlar och kan behålla kläderna på. Like.

tojis sa...

Det där med mammografi ser jag INTE fram emot.

Problemet med att googla sig fram till vad man har är att det kan bli så fel. En tjej jag följer på twitter googlade sig t ex fram till att hon hade prostatacancer. Och jag hade ju en hel uppsjö av sjukdomar att välja på. Nu har jag börjat smörja på salva mot rätt sak och det är redan bättre. Konstigt att min metod "vänta och se, det försvinner nog av sig själv" sällan fungerar.

Ulrika sa...

Har apoteket den där salvan mot rätt sak? För då vill jag ha ett par tuber. I förebyggande syfte.

(I somras lekte Selma och jag restaurang. Ulf och Marianne var gäster och personalen skrev meny. Bl a fanns "Vad som helst" och "Vad du vill". En flexibel meny alltså. (Noteras bör att det var skillnad på "lite vad som helst" och "vad som helst"). Nå, en sån salva vill jag ha. Och gärna i tablettform. Receptfritt?)

Och det där med mammografin kan väl beskrivas som ett oerhört snabbt förlopp men man är liksom glad att det inte lämnades likdelar kvar i rummet. Som en snabb amputation fast grejerna satt ändå kvar efteråt. Som att klämma armen i bildörren utan blåmärken och skador på lacken. Och så blir det bilder av det. Praktiskt på alla vis. Och går det snabbt finns det inte en chans att p-lisorna tar en!