måndag 28 april 2014

Som en ny människa eller?

Yogan ja. Dag två var lite mer fysisk än dag ett, och det gillade jag. De två instruktörerna bytte roller mellan dagarna också (en instruerade det fysiska, en meditationen) och det blev bättre så, även om jag inte hade tyckt att det var dåligt den första dagen.

Jag gillade både den fysiska delen och meditationsövningarna. Jag kan gott behöva ett verktyg för att rensa huvudet ibland, det är inte alltid jag har tid att träna eller ta en promenad (som annars har liknande effekt). Det var faktiskt inte flummigt trots att det var meditation, helt rätt nivå. Och den där gående meditationen första dagen var nog inte så illa, om vi bara hade fått några fler verktyg (de fick vi dag två).

Dag två gjorde vi några övningar som innebar att man nästan stod på huvudet, gjorde sig till en boll, skulle vara akrobat etc, och då gjorde magkatarren sig påmind så då mådde jag kräkilla en stund, men annars gick det förvånansvärt bra. Men det gjorde ont på huvudet att göra clownen (typ stå på huvudet) så jag vågade inte riktigt. Så det måste jag träna på.

Nu när sjukgymnasten har lärt mig vad jag måste träna upp så vet jag att yogan tog på helt rätt ställen, både när vi tog i och sträckte ut. Och faktiskt, igår kväll insåg jag lite förvånat att jag inte hade särskilt ont i ryggen, tjohoo! Hoppas nu att Paolo-grejen gör att jag får in lite mer träning, t ex yoga, när jag ändå ska ligga och kräla på jobbet varje dag.

På förekommen anledning: den här solhälsningen lärde vi oss, det finns en massa olika varianter.
Visst, jag har lärt mig några få grundrörelser nu, men nu vill jag ju utöva också, och lära mig mer! Så jag ska kolla runt och se om jag hittar några kurser, eller om det får bli Friskis&Svettis variant ett tag blandat med yoga på trädäcket, och sedan anmäler jag mig till en kurs i höst (det är för sent att hoppa in på vårkurserna nu).

6 kommentarer:

Ulrika sa...

Alla grejer verkar visst ha sitt nörderi som (vi utomstående) kan kan gå vilse i. Yoga heter 80 olika saker och har lite olika innehåll. Och så heter de olika positionerna dessutom olika saker i de olika yogaversionerna! För inte är väl en hund och ett berg särskilt likt i andra fall? Kan väl inte rimligen vara en översättningsfråga?
(Det enda berget som har med berg o hund att göra är väl möjligen Hundfjället. Och det ligger ju rätt långt från Indien.)

(Fast nu när jag googlar så finns det faktiskt en art som heter Bergshund. De är stora, lurviga och jagar kor. Verkar inte heller så yogaich...)

Ulrika sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Ulrika sa...

(Oftast när jag skriver något här så försvinner det utan spår. Men nu så blev det istället som kompensation 2 ggr. Det ber jag om ursäkt för. Men jag fattar fortfarande inte hur jag gör....
Ska öppna plånboken och se om jag kan dubbla innehållet. Som består av kvitton.)

tojis sa...

Berg eller hund, jag kompletterade kvällens Paolo med några solhälsningar och en stund i universalställning. Mycket nöjd med detta, och hoppas att jag nån gång lär mig andas i rätt tempo.

Karin sa...

Och i morse! Sträckte mig efter persiennsnöret samtidigt som jag hoppade (!) upp i min lite höga jättesäng, knak i ryggen sa det och jag tänkte Ryggskott. Men genom att lirka med lite yogaövningar har jag hopp om att det ska vara ett minne blott i kväll. Bara denna enda snabblagning av rygg är ju värd avgiften för en hel termins yoga! Jag har inte varit med om hunden eller clownen eller för den del universalställningen, åtminstone inte under de namnen. Mest vill man ju vara katt, smidig och vacker!

tojis sa...

Coolt! Ja jag känner mig fortfarande ovanligt ostel, hoppas det är det nya normalläget. Och det finns hopp om mer yoga eftersom jag kan få extrapoäng för det i Paoloutmaningen. Förhoppningsvis tillräckligt regelbundet för att det ska bli en vana.