tisdag 1 april 2014

Män som slåss och hatar

Ibland vill jag aldrig mer gå ut i den här sjuka världen. Folk slår ihjäl varann pga vilket lag i allsvenskan de håller på? Och så får fotboll som sport skulden? Är det inte ganska uppenbart att det är rötägg/folk utan ölsinne/idioter som skulle vara rötägg/folk utan ölsinne/idioter även om det inte var just fotboll de samlades runt (aktuellt exempel: rasister som bildar partier och slår ner folk som protesterar mot dessa partier). Och "som av en händelse" är det nästan bara män? Det pratas det alldeles för lite om. Personligen tror jag att det är ca samma män som misshandlar och slår ihjäl sina fruar/flickvänner, men då lyser minnesstunderna och utredningarna med sin frånvaro. Jag vet precis hur känslorna kan svalla när man ser en fotbollsmatch, så de hårda ropen under matchen kan jag förstå. Det där andra? Det där "vi och dom" som gör att man är beredd att döda någon? Not so much.

Jag har själv blivit både hatad och hotad bara för att jag hade på mig en MFF-halsduk. Otroligt konstig känsla och rädsla. Antagligen för att jag inte förstår var det där hatet kommer från. Vakterna släppte inte in mig på Olympia om jag inte tog av mig den där halsduken den där gången. Det borde självklart ha varit de som hatar och hotar som fick stanna utanför istället, och där går det säkert åstadkomma bättring med lagstiftning. Vilket knas. Precis som när män inte kan förväntas förstå när de begår våldtäkt  (aktuellt exempel: valfri tidning från valfri dag).

Läs vad kloka Andrev Walden skriver om ca samma sak. Och Daniel Swedin drar liknande paralleller.

Inga kommentarer: