måndag 18 februari 2013

eat sweden 2013: Mat och destillat

Ikväll var jag och Angelika på Mat och destillat i Lund, för att fira hennes födelsedag, ca ett halvår för sent. Eller, vi har firat innan men det här var hennes present.

Jag köpte ju eat sweden 2013 - skåne innan jul och har sett fram emot att börja använda den som en bra anledning att äta ute oftare. Och nu är jag alltså igång. Hoppas att jag i december kan räkna ihop åtminstone tio inlägg med titeln eat sweden 2013, det finns totalt tolv restauranger listade i boken.
Bubblet drack vi på Stortorget. Skål!
Mat och destillat ligger där Conditori Lundagård har legat sen urminnes tider. När jag läste engelska på universitetet brukade vi sitta där och kedjeröka, dricka kaffe med påtår och plugga glosor på eftermiddagarna. Men nu alltså: Mat och destillat. Vi delade på en förrätt, bara för att vi var nyfikna. Gott!
Stekt blodpudding mad Kalixlöjrom, vispgrädde, frasig potatis och syrlig lök
Och sen valde vi båda oxfilé till huvudrätt. Mmm! Häftig blandning med långbakad kind och mediumstekt filé på samma tallrik, med kopiösa mängder smör i potatismoset och med en bakad äggula som jag borde tagit reda på hur de hade tillagat för det var verkligen en bra prick över i:et.

Oxfilé och oxkind med bakad äggula, brynt lök, rödbeta och pepparrot
Efterrätt? Nä vet ni vad, jag som alltid brukar beställa en chokladtryffel när det finns fick se mig besegrad. Tipptopp service hela vägen, jättegod mat och nya idéer till hemmamatlagningen. Extrapoäng för att köksmästaren bar ut maten till oss, och att de delade upp vår delade förrätt i snygga portioner. Vilken bra invigning av boken, och vilket bra sätt att spendera en måndagskväll!

Inga kommentarer: