söndag 24 februari 2013

D-vitamin, gå och köp!

En sak som jag har plockat upp när jag har läst på om LCHF är att det är bra med d-vitamintillskott. Om man inte bor någonstans där det är sol förstås, för då behövs inga tillskott. Men i Sverige räcker inte soltimmarna till så det är bra med tillskott de där 10-12 månaderna när det inte är sommar.

Jag äter 5000 E varje dag, och råder alla som är evigt sjuka, deppiga eller bara vill må bra att göra detsamma. Om jag hade haft barn hade jag stoppat i dem lite också. Men det räcker inte att äta tabletterna som säljs på apoteket, för där tror de på livsmedelsverket (själv har jag slutat tro på dem) och har bara 400 E i sina tabletter. Jag beställer mina på nätet.

Jag tänker inte gå igenom hela listan, för det görs så bra på andra sajter, men en sida jag litar på med en bra sammanställning är Kostdoktorns sida om d-vitamin, där står vad d-vitaminbrist kan ställa till med, hur mycket man bör äta och så finns det länkar till olika studier. Och till en artikel i Illustrerad Vetenskap.

Det går inte veta hur jag hade mått utan att ha ätit extra d-vitamin hela hösten och vintern, men jag vet att jag aldrig har varit så lite förkyld som den här vintern, när folk faller som käglor runtomkring. Och då utsätter jag mig för att bli smittad genom att åka kollektivt, långflygningar, ta i samma maskiner som alla andra på gymmet. Eller så är det lagom doser av det och en hyfsat konsekvent LCHF-kost som har gett ett schysst immunförsvar? Alla får bestämma sig för vad de tror på, det här är bara ett tips i all välmening, om någon har missat diskussionen.

Inga kommentarer: