torsdag 13 september 2012

Dags att sylta och safta

Imorgon har vi matauktion med LC, så det måste betyda att det är dags att damma av förklädet och göra nåt av det som växer i trädgården. Men det enda som finns är äpplen, så det blir lite enformigt i år. Hur som helst står en kastrull med vad som förhoppningsvis blir någon slags äpplechutney på spisen och luktar gott. En annan dag ska jag göra äpplemos, och sen vet jag inget mer. Vilket väl iofs är ok eftersom jag inte har nån plats i frysen ändå, och inte vill ha i en massa socker som konserverar.

Jag kom på att förra året så var standardefterrätten så här års kanelstekta äpplen med vaniljgrädde, det ska jag börja med i år också. Samt testa att göra kanelglass och äta med stekta äpplen, eller vaniljglass med någon slags paj med äpplen, nötter och kokos.

Det kanske är lika bra att provsmaka, eftersom nån kommer betala för en burk. Å andra sidan, om det inte är gott vet jag inte riktigt vad jag ska göra för att ändra på det, mer än hoppas på att det "står till sig".

4 kommentarer:

tojis sa...

Jodå, efter några dagar i burken till lite fläskkött kommer det smaka riktigt gott!

Karin sa...

Du lagar väl bara goda saker??

tojis sa...

Ja, så kan vi säga! :-) Det finns en burk till dig också, så kan du bedöma själv.

Karin sa...

Mmm, låter finfint!