söndag 4 september 2011

Jag-kantarellerna, 0-1

När jag var liten brukade jag allt som oftast följa med mormor och morfar ut i skogen. Vi plockade murklor, kantareller, lingon och blåbär. Jag vet inte om de hade sina speciella ställen eller om det alltid fanns saker att plocka överallt, men jag minns det som att vi åkte till vilken skog som helst, parkerade, plockade korgar och kassar fulla.

Det jag mest saknar av de där sakerna är kantareller. Galet gott och sjukt dyrt. Eftersom det tydligen är ett bra svampår så skulle jag plocka själv tänkte jag. Och visst finns det svamp i skogen, men också väldigt mycket mindre skog per person än i småland.

Vi hade små barn med oss och kunde inte gå så långt från bilen så det fanns bara smulor kvar till oss. Så nästa helg är det jag som åker till Möllan och köper några kilo kantareller. Då "får" man rensa själv så de känns nästan som hemmaplockade.

Inga kommentarer: