tisdag 19 augusti 2014

Kräftdags

Jag har redan varit på en kräftskiva i år, som var en ovanligt lugn sådan men inte ett endaste dugg tråkig för det. Men det räcker ju inte att äta kräftor en gång varje höst (ja jag vet att man kan äta året om nu för tiden men ändå så gör jag inte det, precis som att jag inte dricker glögg året om) så nu får det snart vara dags igen.


Vi köpte några paket sist vi handlade, Ullmos jumbokräftor, för jag hade MINSANN koll på att de vann Sydsvenskans kräfttest. Sedan åkte vi hem och kollade det där testet lite noggrannare och då visade det sig att det finns två sorters Ullmo jumbo, antingen från Kina eller Turkiet. Den kinesiska sorten fick högsta betyg och den turkiska fick lägsta. Vilken tur att vi hade köpt rätt sort! Så nu återstår bara att göra aioli, tina dem och äta dem. Brukar ni koka om era kräftor i ny lag? Jag har aldrig testat...är det värt besväret även om man köper 5 av 5 i betyg-kräftor?

Inga kommentarer: