fredag 9 december 2011

Godismakeri på hög nivå

Igår hade vi julavslutning med LC. Först åt vi knytisjulbord (första i år - gott!) och efter det hade vi hyrt in en konditor som hade med sig kilovis med mandelmassa, nougat, smör, grädde, nötter, choklad och socker. Först kokte vi knäck och kola, smälte choklad och rullade rombollar. Proffsen har en grej till hjälp när de häller knäck och kola i formar, smart! Man öppnar och stänger hålet i botten med hjälp av en flärp vid handtaget. "En sån ska jag köpa" tänkte alla, tills konditorn berättade vad den kostar. TVÅTUSEN!
Här häller Anna upp vanilj- och havssaltskola. 
Jag brände en sats med choklad- och lakritskola, men det var faktiskt termometerns fel. Jag gjorde en till sen, som blev god. Såklart, med tanke på att ingredienserna var: socker, grädde, lakrits, choklad och glykos.

Vidare till lite marsipanskulpterande. Jag har ju gjort en marsipangroda en gång, och var förundrad över att även amatörer kan göra nåt som ser ganska proffsigt ut. Samma sak den här gången.

Ok, grisen blev skitful. Men jag har gjort den själv!

Här hade man kunnat vidareutveckla lite, med käpp, klappar etc.
Nästa år ska jag dra ihop lite julgodispyssel här hemma. Den enda nackdelen är väl att man äter upp allt det där sockret sen.

Inga kommentarer: