torsdag 3 juni 2010

Ekologiskare blir det inte



Jag skulle gallra lite, eftersom det mer och mer började se ut som buskar i pallkragarna. När jag började gallra bland rädisorna insåg jag att många var klara. Otroligt att de har kunnat bli klara i den trängseln. Ruccolan var också klar, men det andra har länge kvar. Så nu sitter jag här och äter hemodlat/närodlat/ultraekologiskt och känner mig som om jag har uppfunnit hjulet eller elden eller dragkedjan (en blandning av stolt och "undrar om folk vet om att man kan göra så här?").

Dagens lärdom får bli att man ska växelså, och att man inte behöver dra på med hela fröpåsarna, för det växer som fan.

Då var det bara tomaterna, aprikoserna, paprikorna, squasharna, fikonen, jordgubbarna, smultronen, blomkålen, rödbetorna, morötterna och sockerärterna kvar. Vindruvor också, men de vet jag inte vad man ska göra med. Och nä, inte vin...det finns ju gott att köpa så varför chansa?

2 kommentarer:

Ulrika sa...

Måste komma och smaka. Det hör jag ju. Här är inte odlingarna lika framgångsrika. Eller ja, det finns ju delar av trädgården som verkligen behöver round-up. Så växer gör det ju.

Men jag har också två stendöda pelargoner i mitt köksfönster. De är totaldöda (om du missade det där med stendöd så vill jag bara förtydliga), helt bruna och torra. Förkrymta stackare. Och de har sett ut så länge.
Men jag har behållt dem och härdat ut. Tror att det är någon slags protest. Har inte riktigt klart för mig vad jag protesterar mot bara.
Just nu funderar jag på om jag kan vara så in i h-e dum att jag försöker tävla med de döda pelagonerna. Där får ni! Eller nåt.
Det blir bara tydligare att jag behöver medicin. Ska prova med lite sömn också.

tojis sa...

Ja, när kommer du egentligen? Skönt att höra att pelargonerna står kvar :-) Själv har jag en orkidé utan blommor i köksfönstret, inte heller så fint.