tisdag 1 juni 2010

Blomning

Så här ser tydligen honungssalviablommor ut:



10 kommentarer:

Ulrika sa...

Där ser man! Jag som alltid undrat. Jag börjar bli beredd att satsa en liten slant på att fröken K kommer bli en riktig trädgårdsnörd vad det lider. Botanistskan Karlsson.

tojis sa...

Ja vem vet, och nåt ska man ju nörda in sig på. Men först måste jag ha hjärta att gallra bland rädisorna, och det går sådär.

Ulrika sa...

Och jag måste verkligen säga: Jag ÄLSKAR familjen Brun. De är mina nya idoler! Tack Tojis för denna skatt!

tojis sa...

Jo jag tänkte nog att det kunde falla dig i smaken :-)

Cornelia sa...

Där ser man! Det hade jag ingen aning om! Jag kommer förhoppningsvis snart se basilikablommor för första gången i mitt kök, det har jag heller aldrig sett förr. De man köper i mataffären brukar ju inte vara så länge :-)

DrKarma sa...

Vad lik tobak den är (med bladen och de "långa" blommorna).
Hade för mig att saliva hade kortare blommor i "kluster".

tojis sa...

Min basilika verkar inte ha några planer på att blomma. Bara oreganon och salvian.

tojis sa...

Här ploppar det upp experter från alla möjliga håll :-) Jag vet inte hur tobaksblommor ser ut, men hoppas att det inte är en tobaksplanta jag har, för jag har tryckt ner blad i gratinerad camembert. Ganska lyckat för övrigt.

Ulrika sa...

Som sagt. Plötsligt en trädgårdssite. Si så det kan gå. Jag som hade expertstatus tidigare kommer få finna mig i ett sunkigt före-dettings-läge.

Ulrika sa...

(Men jag håller med om påståendet om hur saliva minsann brukar se ut. Inte är det sådär. Min är betydligt torrare och lite mer smulig. Och så står det Santa Maria på.)