måndag 4 maj 2015

Stockholmshelg

Nu har jag fått min överraskning som annonserades i höstas! Den när jag fick reda på att vi skulle göra nåt men inte vad, och sedan på min födelsedag efter lite för mycket vin råkade få reda på att vi skulle till Stockholm. Överraskningen var att vi skulle se En man som heter Ove, och på köpet kom en hotellnatt, toppengod middag på Nook, skön promenad genom Stockholm, besök på Vasamuséet (premiär för mig) och häng med systern och hennes familj på Lidingö. Bra helg, med andra ord!

Jag hade väldigt höga förväntningar på föreställning, älskade ju boken. Och Johan Rheborg levde upp till dem. Fredrik tränar nu på att säga på Bah! på det där Ove-sättet, supercharmigt :-) Han var ensam på scenen, med de här två bänkarna som enda rekvisita.


Och maten, mmm. Jag vet inte vad de själva säger, men jag skulle säga koreansk fusion (så som jag hoppas att det blir på Jennie Walldéns nya krog i Malmö). Det fanns två menyer att välja på, och den vi tog var toppengod rakt igenom, med gott vin och proffsig service.

Kalvtartar med brynt smör, ramslöksemulsion, jordärtskockschips och syltade morötter,
Stekt forell med bakat ägg, potatisskum och en massa annat gotte.
Salt karamellglass med rostad brioche, päron och choklad med koreansk chili.
Vasamuséet var visst ett poppis ställe, vi var långt ifrån ensamma i kön och dessutom kom det busslaster som tog gräddfilen in. Den där båten är ju rätt stor alltså... Fredrik kämpade på med HDR och flera bilder för att bygga ihop den här snygga:


Och som vanligt var det skönt att komma hem till katten som tydligen har flyttat in i transportburen medan vi var borta. Igår fick hon sin första dos smärtstillande så nu håller vi tummarna för att njurarna klarar det och att hon tränar upp musklerna igen! Det är det för övrigt fler som behöver göra, och passande nog så börjar stegtävlingen idag.

Inga kommentarer: