torsdag 18 december 2014

Jungfrukalkonen

På lördags ska vi fira lite jul, och eftersom jag inte orkar preppa ett julbord har jag fått för mig att vi ska äta kalkon. Och jag vet (har hört) att det inte är svårt att laga, men det är ändå premiär och därför lite spännande. Sedan igår kväll ligger 4,6-kilosfågeln och tinar i saltvatten i en genomskinlig plastback, det ser ut som något man kunde hitta i ett labb i en film om hur experimentell forskning gått för långt. Varför? Jag läste att den blir extra mör och god om man rimmar den först, men det kan vara rent hittepå.

Till det blir det potatis, sötpotatis, gräddsås, stuffing (äpple, lök, bacon, bröd, kryddor) och en röd sallad som jag har blivit tipsad om. Det började nog faktiskt med att jag läste något om salladen, och så funderade jag på vad jag kunde laga att ha till den. Lite som när jag köpte tavlor en gång och sedan fick göra om hela vardagsrummet.

Mmm, ser oemotståndligt ut!

3 kommentarer:

Lattemama sa...

Jag kör också med rimning när jag steker kalkon. Nigella har ett recept i sin Christmas-kokbok med massor av kryddor i lagen som vi brukar köra. Äter vi på lördag tar jag ut kalkonen ur frysen på tisdag och lägger i kylen, blandar rimningslag på torsdag sedan får den bada till det är dags att steka på lördag.

På lördagen tar jag upp den ur lagen. Sköljer av den lite grann om jag känner för det - borstar bort så mycket kumminfrön jag kan och kletar in den med olivolja eller smält smör och salt och peppar.

Min brukar snabbt bli klar också - mycket snabbare än det står i alla kokböcker. 4.5 kg kalkon brukar vara klar på lite drygt 2 timmar (utan stuffing och ej uppbunden). Supermör och saftig blir den också.

Lycka till med din och God Jul!!

//Lotta (från Beijers)

tojis sa...

Ah, smart med lite andra kryddor i lagen också, det tänkte jag inte på! Någon annan sa precis samma sak om att det blir klart fortare än kokböckerna säger, så jag ska nog laga klart den innan och sedan värma på när man ska äta (då hinner men ju laga fantastisk sås i lugn och ro också :)).

Tack för tipsen, och god jul till er också!

Karin sa...

Rimmade kycklingbröst för fulla muggar till studentbuffén i fjol (??? Känns som superlängesen) och det var mycket lyckat! Och med proffsLottas tips kan inget gå snett :-)