torsdag 10 oktober 2013

Varning för gnäll

Jo, den här gamla skitkroppen som motarbetar mig när jag bara vill vara i form... Nu har jag varit hos kiropraktorn igen, och fått rätt i min googlediagnos men det är lite värre än jag trodde/hoppades. Jag har överansträngda och inflammerade soleus, djupa vadmuskler. Därav onda hälar, något som känns som benhinneinflammation och det är inte omöjligt att det knäonda och till viss del ond rygg också kommer härifrån. Riktigt illa blev det antagligen när jag började springa framfota och i väldigt platta skor...som jag ju gjorde för att slippa knäont. Men jag gjorde som vanligt för mycket för snabbt och nu har jag onödigt ont och får inte träna alls.

Nu ska jag göra excentriska tåhävningar (gör jag redan sedan en tid tillbaka), stretcha (gör jag redan, men ska göra ännu mer), gå i bra och stabila skor (gör jag inte så ofta, särskilt inte i somras), kyla underbenet en stund varje kväll (nä, det brukar jag inte göra), alltid ha varm klädsel på underbenen (eh, nä). Jag ska inte hålla på och smågå heller, utan ta korta promenader i bra skor och sedan vila däremellan. Äta antiinflammatoriskt.

När jag gick från kiropraktorn idag avslutade han med att säga att han hoppas att vi kan få bukt med det här utan att skära i mig. Say WHAT? Så nu är jag ledsen och känner mig som sagt motarbetad. Men peppad att göra allt jag kan för att det ska bli bra. Om jag ska vara lite positiv för att jämna ut allt det negativa så är det åtminstone rätt tid på året för stabila skor och värme på benen (hej stövlar!). Och så får jag med gott samvete köpa nya skor, ullstrumpor och annat höstmysigt.

1 kommentar:

tojis sa...

Jag köpte ett hot-n-cold-liniment i USA som jag nu smörjer vaderna med (egentligen på insidan av underbenet, soleus sitter liksom under den andra vadmuskeln). och det kunde förvisso ha luktat något värre än jenka, men jag går omkring i ett moln av jenkadoft och allt jag äter smakar jenka.