fredag 25 oktober 2013

Rollkaraktärer på twitter - tecken i tiden?

Har ni sett The Newsroom på SVT eller HBO? Och House of Cards på Netflix? Om inte så är jag avundsjuk på er, som har det att se fram emot.Båda serierna är väldigt politiska på olika sätt, och speglar amerikansk politik ungefär så som jag tror att det fungerar. De är också väldigt pratiga och snabba, ett bra knep om man vill få mig på kroken.

I House of Cards spelar Kevin Spacey en väldigt cynisk sydstatssenator som inte drar sig för något för att få sin vilja igenom. Jag upptäckte för ett tag sedan att hans rollkaraktär Frank Underwood finns på twitter, där han lever och frodas mellan säsongerna. Han svarar på tilltal och öser ur sig cyniska floskler, ganska opolitiska.

Will McAvoy i House of Cards (spelas av Jeff Bridges) är lite mer tydlig med vad han tycker om olika saker, människor och företeelser i amerikansk politik, både i serien och ännu mer på twitter. Första avsnittet säsong ett började med en scen där han ska berätta vad som gör Amerika till det bästa landet på jorden. Och sedan fortsätter det i ungefär samma tempo i två säsonger, med dissningar av liberaler, tea party etc och verkliga händelser som man minns. Han fortsätter vara aktiv på twitter när säsongerna är slut, och har inte skrätt orden under nerstängningen, vad gäller cancerfondens lureri etc. De andra karaktärerna i serien finns också på twitter, men de följer jag inte så jag vet inte hur hårt det går på.

Visst är det intressant! PR-mässigt tycker jag att det är alldeles briljant, men jag tänker att skådespelarna kopplas ihop ännu mer med sina rollkaraktärer när de med sin bild lever vidare i social media efter att serien har tagis slut. Och jag undrar hur kopplingen mellan Obamas administration och producenter/skribenter/marknadsförare ser ut, om det finns någon, för de får verkligen draghjälp som nog är värd mer än alla kampanjer i världen.

Inga kommentarer: