tisdag 11 juni 2013

Nytt mål: Midnattsloppet 2013

Eller ja, nytt och nytt förresten, det här är inte första gången jag anmäler mig till ett lopp för att vara tvungen att träna. Minns t ex ett Brolopp, två Tjejmilen, en Tjejvättern, två Lundalopp, två Vårrus och ett Blodomlopp. Men det är ett nytt lopp den här gången, Midnattsloppet, som har funnits åtminstone i Stockholm innan och nu också kommer köras i Malmö. Jag var anmäld till ett Göteborgsvarv en gång också, som jag fick skippa pga knäont.

Både jag och Fredrik siktar på att springa (om inte ryggar, knän etc ställer till det) och jag tror och hoppas  att Evis och Tobbe hänger på. Kanske fler? Det är tio kilometer och går inte alls vid midnatt som namnet antyder utan börjar halvtio på kvällen. Jag gillar tanken på att springa på kvällen, i mörkret.

Eftersom jag inte har sprungit på några veckor och jag just nu bara kan springa 3 km (eller, för några veckor sedan kunde jag) innan jag får ont i knäna så har jag en del att stå i över sommaren. Därför tänker jag följa ett program för att kunna springa milen på 65-70 minuter, även om jag redan är några veckor sen så jag får morfa ihop de första veckorna för att förhoppningsvis komma ikapp innan september. Ikväll sätter jag igång med 4 km gång/jogg.

Så nu ska jag (helst): gå ner några kilo, följa träningsschemat (plus golf och cykel) och lära mig springa en mil igen, utan att få ont någon enda stans. Wish me luck?

Det är från och med nu alltså ok att säga till mig att lägga ifrån mig glassen/sluta lata mig/ge mig ut och träna/stretcha - fram till den sjunde September i alla fall sedan får ni gärna återgå till att inte kommentera den typen av saker.

1 kommentar:

Karin sa...

Spännande! Ska bli kul att följa ansträngningarna fram till målet!