måndag 24 juni 2013

Löpträning

Jag tränar på inför Midnattsloppet, med varierat resultat. Den dåliga nyheten är att jag har benhinneinflammationsont. Den goda är att det nog bara är överansträngda vadmuskler som känns som benhinneinflammation. Ett resultat av att jag landar mitt på foten istället för på hälen, vilket skonar knäna och kroppen på sikt, men tar hårt på vader och fötter i början eftersom de inte är vana vid belastningen. Irriterande är det hur som helst, att det inte är orken som avgör hur långt jag kan springa, utan hur ont det gör.


I programmet jag följer ska man inte bara springa långt eller snabbt utan även få med koordinationslopp, intervaller och dynamisk rörlighet. Jag lägger till backrusningar också. Helst i Pildammsparken, när man kan springa runt runt på skönt underlag, i skugga, med en liten backe på ena sidan och gott om träd att ta sikte på vid intervallträningen. Men det ser inte klokt ut på GPS-spårningen. Backen ligger vid den stora blåa klumpen, där sprang jag ganska mycket fram och tillbaka, upp och ner.

Inga kommentarer: