fredag 28 juni 2013

Härodlad squash och det allmäna odlingsläget

De första squasharna är klara! Oklart om det blir fler eftersom det verkar gå dåligt med pollineringen, så de ska ätas med andakt.


Igår slängde jag all sallad som sått sig själv och vuxit vilt, eftersom jag såg att den fått bladlöss. Äckligt. Men jag ska prova att så en omgång till. Och lite mer palsternacka kanske, eftersom jag råkade dra upp dem när jag rensade bort sallad.

Om några veckor kommer jag att kunna leva på härodlade tomater, gurka, aprikoser, vindruvor och physallis! Kanske aubergine också, om den tar fart. Physallisen förresten, en så försynt liten planta...som blev svinstor och nu tränger ut björnbärsbusken från pallkragen de delar på. Dessutom har någon förstört hela physalliskonceptet för mig genom att säga att de smakar sperma, så nu kan jag inte äta det (physallis alltså) utan att tänka på vad det eventuellt smakar...

Inga kommentarer: