lördag 7 januari 2012

Singapore då?

När jag pratade med folk om att jag skulle till Singapore fick jag alla möjliga kommentarer. Vissa tycker att det är bästa stället på jorden, andra gillar det inte alls. När jag läste lite om det såg jag omdömet "som disneyworld, med dödsstraff". Och jodå, allt är väldigt välordnat och organiserat, men jag gillar det. Och jag gillar att man kan gå ute själv utan att bli påhoppad av folk som vill sälja sin skit eller kasta in en på nån halvtaskig restaurang.

Det är varmt och fuktigt också, ligger bara nån grad från ekvatorn. Lägsta uppmätta temperatur någonsin är 19,4 grader (1934), men idag har det varit strax över 30 skulle jag tro. Som tur är så fläktar det, annars hade det inte gått att vara ute.

Igår var det jobb hela dagen, sen var jag ute med en kollega på kvällen. Middag och lite sightseeing i kollegans Merca-sportbil.

Idag började jag med en promenad till hamnen/marinan. Barfota i tygskor. Mycket sköna den första timmen, men efter två timmars promenad fick jag ta med mig blåsorna och skavet och gå hem. Hursomhelst. Det är ganska trångt här, så de bygger på höjden. Och på promenaden såg jag den här "fotbollsstadion".


Planen i vattnet, som cykelparkeringen vid Malmö C, sen en bred väg och sen läktarna. Jag hoppas att det är vanligare med konserter, annars tycker jag synd om fotbollsfansen.

Allt ser nytt och snyggt ut , och var man än är så finns det ett luftkonditionerad köpcentra i närheten, med LV, Gucci etc. Det är rent också, och ganska många jobbar med att underhålla det, det högtryckstvättas trappor och klipps gräs som redan är nyklippt t ex. De verkar ha gett sig tusan på att ha speciella byggnader också, här en av de skylines som finns i marinan:

Åt andra hållet ligger finansdistriktet:

Jag gick liksom runt allt det där, förstår varför jag fick lite ont i fötterna. Hur som helst, jag tog en iskaffe på ett Starbucks också, med tillhörande brainfreeze och härlig utsikt. Det finns ett Starbucks typ var 200-ade meter. Gillar man inte det kan man dricka lokalt kaffe, jättestarkt med kondeserad mjölk så att det blir supersött och lite kolaaktigt.

I Stockholm för några år sen stod det konstkossor lite här och där. Jag kommer inte ihåg syftet eller om det bara var en konstutställning. Här kör de samma sak men med elefanter, för att rädda asiatiska elefanter. Kändisar har målat dem, sen ska de auktioneras ut, och det finns minikopior att köpa.
Tillbaka till skoskaven. Jag fick gå hem eftersom blåsorna började bli outhärdliga, så jag parkerade vid poolen. Där brände jag mig lite (glömde ta med SPF), men hann iaf med några timmars slappande och 25 minuters motionssimning i den ganska opraktiska bikinin. Vi var kanske 20 personer runt poolen, och jag och en tjej hade exakt likadan bikini. Oddsen på det? Den var snyggare på henne såklart. Och hon var klok nog att inte försöka simma i sin. Ibland tittar nån tutte fram om man tar i lite för mycket, och jag skulle inte tro att det är tillåtet att köra top less här.

Så, nu ligger jag på rummet och är solbränd och har ont i fötterna. Funderar på om jag ska orka ge mig ut på matjakt, eller bara ge upp och komma igen imorgon. Jag funderar på att besöka deras zoo och nån orkidépark imorgon (jag vet, tantvarning) och kanske gå ett varv i ett köpcentra.

3 kommentarer:

Ulrika sa...

Kul med en hel reseberättelse! Like! Vi hade lekt jullov idag. Lagom sega efter gårdagens superkalas har vi bara klarat att spela spel och gå promenad. (Lagom är ett helt missvisande begrepp i sammanhanget men det låter ju gulligt.)
Klarade Maud-provet med glans. Du hade också godkänt det. Har dessutom anammat en ny dryckesstrategi för att hålla sig pigg o snygg. Inget vin, ingen öl, inga drinkar. Återstår snapsar, tequila, kaffegök och whisky. Funkade finfint för tanten. Hälsa den gröna isbjörnen!

cristel sa...

låter som du har det bra iaf.vi åker till thailand den17:e så jag är inte så avis på dej

tojis sa...

Japp, jag har det bra. Är däremot avis på er som ska till Thailand på semester. Ha det så skönt!