söndag 8 januari 2012

Lite mer Singapore

Idag har det varit mest fokus på att sova och läsa och ta det lugnt, Men jag har hunnit med lite shopping och en promenad i de arabiska och indiska kvarteren (ligger på andra sidan gatan från mitt hotell). Här var det samma känsla som jag förknippar med Asien. Trångt och halvsmutsigt och glatt, färgglatt och charmigt. Det röktes vattenpipa typ överallt (männen iaf) och alla affärer sålde mattor, kuddar, vattenpipor eller tyger.

En matmarknad med tveksamma saker till försäljning luktade som...kunde inte riktigt sätta fingret på vad det var för bekant lukt...djuraffär! Inte så konstigt, för de sålde väldigt mycket torkade grejer, och med grejer menar jag småfiskar och annat som nog kom från fd djur. Det såldes inte som djurmat, det är jag ganska säker på.

Lite sånt här också, insprängt mellan gathusen (till skillnad från där jag var igår, där alla hus var skyskrapor).

De har börjat pynta inför kinesiska nyåret som infaller om några veckor. Jag gissar att jag kommer se ännu mer av det i Shanghai. De har ju djur som symboliserar de olika åren och det är väldigt viktigt att man gör rätt saker rätt år. Det man ska göra nu, i drakens år, är att föda en son. Det är inte lika bra att få en dotter i år, för då blir hon alldeles för agressiv för att vara en flicka (nä, jag tog inte diskussionen). De internationella företagen har förstått att det här är viktigt, adidas skyltar så här:

Det står: release your inner dragon.
Själv är jag född i råttans år. Tolkningar på det? Imorgon bitti flyger jag till Shanghai. Hoppas jag iaf, för jag ska flyga med ett kinesiskt flygbolag som inte ens har incheckning online, så jag är lite skeptisk.

2 kommentarer:

Kinesisk tupp sa...

Trevligt resereportage från ett Singapore som jag inte trodde fanns. Råtta är ju inte alls så negativt laddat i kinesisk astrologi som i västvärldens uppfattning!

tojis sa...

Tack! Ja det är verkligen skillnad på olika delar av stan. Precis som i de flesta storstäder iofs, men här var det ovanligt påtagligt, och med korta avstånd emellan.