torsdag 13 oktober 2011

Soppsäsongen är här

Som vanligt när det blir höst vill jag äta soppa varje dag. Gärna krämiga. Det märktes när jag handlade häromdagen, bara en massa soppingredienser. Och så hoppas jag att det snart är dags att skörda jordärtskockorna.

Bacon och svamp är alltid gott att toppa med. Eller skaldjur eller kyckling. Eller currystekta äpplen och kikärter.

Idag blir det blomkålssoppa med knaperstekt svamp och sidfläsk på toppen. Sen ska jag hitta ett schysst recept på krämig morotssoppa med lite sting i. Kanske ett stänk kokos och ingefära. Annars kan jag experimentera, är ju ändå inte så mycket för att följa recept, och även om det inte blir ett mästerverk varje gång så blir det oftast inte äckligt. Så, har ni några oemotståndliga sopprecept att dela med er av? 

3 kommentarer:

tojis sa...

Mmmmm! Galet gott! Nu ser jag fram emot att laga galet god morotssoppa :-)

Ulrika sa...

Här har jag snöat in på kantarellrisotto med tryffelolja och en gnutta vitlök. Funkar som bjudmat en vanlig onsdag.
Folk säger att det är ett galet bra svampår i år. Jag plockar min svamp i frysen och där är det bra svampår jämt.

Flåt. Svarade inte på frågan. Men svampsoppa då. Med samma vinnarkoncept, tryffelolja och vitlök. Och grädde.

(Vi har lekt söndagmorgon ikväll. Det innebär mannagrynsgröt, hallonsylt och kokt ägg. Här är dock varmare än i stugan (skönt) men ingen brasa som sprakar.)

tojis sa...

Låter gott, jag låter mig gärna bjudas en vanlig onsdag :-)