måndag 6 juni 2011

Den där plätten på framsidan som jag skulle styra upp i helgen då?

Framför mitt lilla hus finns plats för bilen, en soptunna och några kvadratmeter att odla på. När jag flyttade in tog en ljuvlig lavendelhäck upp i princip hela ytan. I våras klippte jag ner den, och antingen dog den av det eller så klarade den inte den tuffa vintern, död var den hur som helst. Sen har jag funderat på vad jag ska göra istället och har bestämt mig för att plantera lite smått och gott, och fylla på med nån snygg sten emellan växterna.

I morse tog vi en rekningstur runt byn för att kolla om grannarna har haft några bra idéer på vilka växter som passar etc, och så funderade jag på hur jag skulle göra med kantsten eftersom det saknades på några ställen. Vi såg en del snygga blommor och buskar, och framför allt en snubbe i en grävmaskin som körde omkring jord och sten. I en jordhög stack det fram lite blandade plattor som skulle passa bra så jag frågade honom om de skulle användas till nåt eller om jag kunde ta dem. "It is no good" sa han, och att det gick bra att plocka. Jag hittade precis lagom med småbitar till kanterna, plattor att lägga under soptunnan och några plattor som jag ska ha på bakidan. Perfekt!

Det här är inte min framsida, utan ett gäng snygga vallmor på ett ställe i byn.
Sen blev det en tur till Plantagen för att skaffa växter; en schersminbuske, pioner, kantlobelia, silverarv och några nya lavendelplantor.

Igår rensade jag allt ogräs och ikväll har jag flyttat täckbarken, grävt upp rötter, lagt plattor och satt kantsten. Det låter inte så avancerat men var nog det jobbigaste jag har gjort i år. Svetten droppade och ryggen värker. Imorgon ska jag plantera växterna och sen ska jag beställa sten så snart jag kan.

Nu: jordgubbar och grädde till middag, det förtjänar man väl när man har varit så duktig?

Inga kommentarer: