söndag 17 oktober 2010

Hur mycket vinter tål vinteräpplena?

När jag cyklade in till stan i morse var det is på dammarna som vi av okänd anledning har här i Vintrie. Bästa höstvädret, kallt och friskt och soligt. Men, det sitter fortfarande en massa äpplen på mitt ena träd. Vinteräpplen antar jag. Klarar de lite frost eller är det kört nu? Och kan de ligga hela vinter nu och ändå vara ätbara?

Jag skulle vilja ha snygga trälådor att ha äpplena i, nån som vet var man kan få tag på det? För de ska väl ligga skyddat men inte alltför tätt om jag har förstått saken rätt. Och kallt (kalla utrymmen är inga problem).

2 kommentarer:

Karin sa...

Hemma hos mina föräldrar låg äpplena i garaget, i clementinlådor med tidningspapper mellan lagren långt in på vintern. Tror nog att dem på trädet klarar sig! Men fåglarna blir hungriga när det blir kallt och kalasar gärna på äpplen.

Cornelia sa...

JAg tror oxå att de klarar sig på träden. Vi e inte så duktiga på o plocka våra. Men ett år gjorde jag det o la dem i trädlådor med tidningspapper runt. Egentligen tror jag att man ska linda in varenda äpple i tidningspapper.
Jag tyckte att det va för mycket jobb o vi åt aldrig upp äpplena så det blev vara gjort ett år. Våra äpplen e inte så goda o äta som de e, de funkar bäst i äppelpaj, o det gör man ju inte var dag precis ;)
Men man ska ju testa allt en gång sägs det :)
På en frostfri plats är nog bra att förvara de i för bästa resultat.