onsdag 10 juni 2015

Fler dyra leksaker

Igår var jag på custom fitting-lektion, vilket betyder att jag äntligen ska komma till skott med att köpa nya golfklubbor. Och här kommer försvarstalet: de jag har nu är samma set som jag har spelat på i tolv år (30-årspresent!). Och jämfört med tokstollar som köper nya drivers varje år så unnar jag mig nya klubbor var tolfte år, det känns lagom. Dessutom, om jag har råd med cyklar har jag väl råd med golfklubbor? Och, prisa skatteåterbäringen!

Så, pro:n satte upp en grej som mäter allt möjligt och så fick jag testa en massa olika klubbor. Sedan sa han och programmet att jag ska ha seniorskaft (för oss med lite lägre svinghastighet...det gör lite ont i självkänslan men är väl bara att tugga i sig). Så nästa gång jag kommer till klubben ska jag testa tre klubbor igen och se om jag gillar någon bättre än någon annan. Han lovar också att om jag skulle råka bli bättre eller svinga snabbare så kommer inte klubborna stå i vägen. Jag var ju tvungen att fråga.

Det verkar iaf som att folk har rätt i att golf är en materialsport, för med de där seniorskaften slog jag plötsligt järnsjuan 15-20 meter längre än innan. Så jag kommer köpa nya metalwoods och ny driver också. I mitt gamla set ingick lite allt möjligt, men så gör man visst inte längre.

Inga kommentarer: