måndag 20 januari 2014

Vad gamnacke kan ställa till med

Jag glömmer ofta att det finns en massa fantastiska TED Talks. Som tur är länkar folk till dem så att jag blir påmind. Så nu är jag "folk" som påminner er...

Ett TED Talk om hur våra nivåer av olika hormoner faktiskt kan ändras utifrån hur vi för oss och rör oss. Om hållning, eller brist på hållning. Och vad det gör med de som ser oss och till och med oss själva. Superintressant!

Sedan åren som helgkassörska vet jag mycket väl att om man är låtsasglad så blir man till slut glad på riktigt och då blir kunderna också glada och så blir det en positiv spiral. Och om man står upp och ler när man ringer sina viktiga samtal så kommer det gå bättre än när man sitter (telefonsäljarknep). Egentligen ingen nyhet alltså men jag började ändå tänka... Och såhär är det helt klart:  att jag som alltid (ja, oavsett storlek faktiskt) känner mig stor (tjock), och inte vill se stor (tjock) ut, kryper hellre ihop lite än att breda ut mig. Och lite för att jag blir irriterad på folk som tar omotiverat mycket plats (brukar oftast var korta män har jag märkt). Så jag lovar härmed att försöka sluta med det. Dvs det är ok att peta på mig och be mig att sträcka på mig om ni ser mig ihopkrupen eller med gamnacke.

Iofs, ibland är det för att jag fryser, och ibland för att jag har så fånigt svaga muskler att jag inte ORKAR hålla uppe mig själv. Men, det vill jag för all del också sluta med. Men strunta i mitt babblande nu, och klicka på länken istället!

4 kommentarer:

Karin sa...

Tack, kul! Först tyckte jag att 21 minuter verkade lite länge, men de gick fort. Passar fint att vi har ståtävling på jobbet också, i min lilla modul med 4 pers. Fast jag känner inte att jag brukar försöka ta liten plats... men självklart kan jag bli bättre! En stor fördel är att inte dras med armsvett längre - förr ville jag aldrig bre ut armarna av den anledningen...

tojis sa...

Just knepet att gå in på toaletten och göra segergester och breda ut sig innan något viktigt låter jättesmart! Ska nog prova redan imorgon.

Karin sa...

Och hur gick det, blev du mer framgångsrik?

tojis sa...

Svårt att veta, men jovars. Ska testa fler gånger!