måndag 9 september 2013

Att åka segelbåt

Ja det blev inte så mycket segling eftersom vi har lyckats med konststycket att ha motvind hela helgen, trots att vi har åkt åt några olika håll, men vi har i alla fall åkt segelbåt hela helgen. Ungefär som på kartan, tror jag. Det går inte så fort, någon jämförde det med att semestra på en ångvält vilket stämmer ganska bra. Men, skönare, soligare och mysigare så klart! Själva båthanteringen har proffsen skött, medan jag har försökt vara behjälplig med mat och sånt istället. Och så har jag sovit och läst. Men tyvärr inte badat eftersom vi inte har legat still mer än för att sova, och att bada i farten när man går för motor är ingen bra idé.

Vi körde till Lilla Edet i fredags efter jobbet, och ställde bilen där. Sedan fick vi skjuts till Vänersborg och vidare ut till Hunnebostrand där vi lyssnade på matchen och tittade på stjärnorna innan vi gick och la oss. Det var inte så mycket ljus som störde där ute, så man kunde se vintergatan med blotta ögat, hur coolt som helst!

Vi startade i Hunnebostrand i lördags morse, och kom till Lilla Edet igår efter lunch,
Vi började kl 6 på morgonen, och blev belönade med att se soluppgången utanför Hunnebostrand.
Det var ganska kallt i motvinden, många lager kläder behövdes. De som hade medvind seglade i shorts och t-shirt.
Lite segling blev det åtmistone.
I Göteborg mötte vi "lite" större båtar. Tyvärr var gästhamnskontoret stängt så den efterlängtade duschen uteblev. 14 timmars körning på en dag - check.
Efter  ännu en tidig morgon och några timmars behaglig åkning i Göta Älv kom vi till Ströms sluss och Lilla Edet.
Det blev inget bad som sagt, eftersom vi inte tog oss tid att ligga still. Och det har varit ganska kallt där ute på havet, i motvinden. Utom sista biten i älven då jag gick från underställ och tre lager tröjor till shorts och linne på några minuter.

Efter en helg utan el, dusch och bad och att bara ha gått på lilla minitoaletten var det otroligt skönt att komma hem till fullstorleksbadrummet, fulladdade telefoner och den mjuka sängen. Och den keliga katten. Men det gav mersmak så jag ser fram emot att göra den omvända resan i vår, och hoppas på likadant väder och samma vindriktning (för i så fall kommer vi kunna segla ca hela sträckan).