fredag 12 juli 2013

Nya champagneglas på väg

För några år sedan tog en kollega med oss ut i Paris, till sitt stammisställe, och fyllde oss med champagne. Jag har liksom inte kunnat sluta tänka på de där glasen sedan dess, jag gillade verkligen att dricka bubbel ur den typen av glas (coupelas, som enligt ryktet ska ha utformats efter en adelsdams bröst, kanske Marie Antoinettes) och ska man någon gång hälla upp så där snyggt att de översvämmande glasen i en pyramid fyller glasen under så är det sådana här glas man ska ha. Kännare hävdar att champagnen gör sig bäst i flöjtglas, att aromen försvinner så snabbt annars. Men jag vet inte jag, dricker man tillräckligt fort är det väl inte ett problem?


Jag har kollat runt lite efter sådana glas men inte riktigt hitta några. Ittala har en sort som är liknande, men de gillar jag konstigt nog inte (konstigt eftersom älskar vinglasen jag har därifrån i samma serie). I alla fall så pratade jag och Pariskollegan om den där kvällen sist vi sågs och jag sa att jag inte har hittat coupeglas någonstans. Så då har hon i all sin snällhet gått till restaurangen (där hon fotrfarande är och äter varje vecka) och frågat var de köper sina glas, och fått köpa en låda av dem som hon tar med nästa gång hon kommer hit. Billigt dessutom! Så om ni kommer hit och dricker bubbel efter augusti serveras det i privatimporterade franska bröstformade glas! 

Inga kommentarer: