fredag 4 maj 2012

Blommor och bin

Jag har precis grävt ner ytterligare några lökar i rabatten på framsidan. Så kom igen nu då, väx så jag får se hur det blir!  Den virtuella rabatten i mitt huvud är ganska fin, men man vet aldrig.

I den fd skräphörnan på baksidan ska det bli en smultronkulle istället, och rabatten där ska förvandlas till gräsmatta så fort det regnar. Då ska även maskrosorna få sig en match. Kirskålen i häcken ska begravas av täckbark, och sen hoppas jag att det bara är saker som jag vill ska växa som växer.

Här hade jag kunnat skriva nåt om schyssta lökar fram och häcken bak. Men det var liksom lite för billiga poäng, så jag lät bli.

2 kommentarer:

Karin sa...

Jag är mycket intresserad av att höra hur du lyckas med kirskålen! Den var "Veckans ogräs" i ett trädgårdsprogram på radion (P1 förstås) som jag lyssnade till idag - 3 säsonger av övertäckning rekommenderades. Det går inte i min rabatt där kirskålen (eller kärs som vi säger) lever i symbios med särskilt aklejor. Förresten rekommenderade radiodamen namnet Skvallerkål på detta ogräs. Jag är böjd att hålla med med tanke på hur snabbt det sprider sig. Inspirerad av detta inlägg eller av radion har jag dragit upp några hundra plantor idag!

tojis sa...

Nä, Jag blir aldrig av med det här heller, eftersom båda grannarna låter det växa längs med tomten. Men på framsidan där jag har grävt upp sjukt mycket rötter är det nästan inget kvar, så om det bara är begränsad yta tror jag att det går att vinna. Tycker fortf det är konstigt att inte skadedjuren väljer att leva på kirskål och maskrosor.