lördag 28 april 2012

Periodisk fasta

För tillfället är det mycket prat om periodisk fasta på LCHF-bloggar, och då det låter logiskt var jag tvungen att testa. Det går ut på att man fastar med jämna mellanrum, t ex mellan kvällsmat en dag till lunch nästa (kallas då 16/8, där 16 är antal timmar man fastar och 8 är hur många timmar ätfönstret är, typisk mellan 12-20). Eftersom man inte har nåt blodsocker att tala om på LCHF så håller man inte heller på att dö om man inte äter var fjärde timme. Tvärtom så är teorin att man förbränner fett extra effektivt under fastan och att man bygger muskler extra bra i slutet av en fasteperiod. Man kan köra varje dag eller nån gång ibland. Bland kroppsbyggare är det här ett beprövat knep för att bli av med de sista kilona (de har ju även fattat grejen med low carb för länge sen).

Jag har testat 16/8-fasta några dagar de senste veckorna och det går jättebra (känns bra OCH vågen rör på sig), och idag klämde jag in ett pass på gymmet också. Och vet ni? Det var bara att köra på, jag blev varken yr eller utmattad. Återstår att se om jag fick några muskler.

När jag kom hem och skulle äta för första gången på 18 timmar slog jag på stort med en riktig mästarfrukost.




Gott var det och proppmätt blev jag. Och nu är jag alldeles hög på endorfiner!

2 kommentarer:

tojis sa...

Oklart om det blir några muskler, men jag har rejäl träningsvärk nånstans under fettet. En kollega jämförde överarmsfett med maskrosor, "om man bara slappnar av lite så är det/de där". Så sant.

Daniel sa...

Jag gillar verkligen periodisk fasta! Gör att man kan äta mycket även om man ligger på underskott!