lördag 6 april 2013

Min nya hemma-ica

Sedan Emporia öppnade har jag i princip handlat all mat på Ica Kvantum där. Ibland är de lite dyra eller saknar något i sortimentet och då finns Willys vägg i vägg, men oftast köper jag allt där. Favorittiden är lördag morgon innan köpcentret har öppnat. De har en grymt bra manuell disk med kött, fisk, ost, färdiglagat och dessutom gudomligt gott bröd. Det där lilla extra helt enkelt. Dessutom vet Ica att belöna sina trogna kunder så det är oftast rabatter och erbjudanden som drar ner priset och upp känslan lite extra.

Jag har sett att de erbjuder en trerätters helgmeny för 195 kr/person men det har aldrig blivit av att jag har provat. Men igår blev det veckohandling mitt i fredagsrusningen och då kunde vi inte motstå. Allt var förberett så långt det gick, så det var bara att följa de ingående instruktionerna för uppvärmning.

Lax- och skaldjurspaté med romsås på salladsbädd
Kalventrecote med potatisgratäng, rostade rotfrukter, kryddsmör och skysås 
Maräng med fruktsallad och mascarponecreme
Det var lyxigt att inte behöva ägna så mycket tid vid spisen och ändå äta tre rätter, även om jag oftast tycker det är kul att laga mat. Maten var god, men personligen hade jag föredragit lite mindre portioner (de här hade passat en betongarbetare som inte har ätit på hela dagen) och lite mer finess. Vi kommer definitivt köpa den fler gånger, men då kommer jag provsmaka lite mer innan servering och krydda på och komplettera där jag tycker att det behövs. Och så bjuder jag nog hem någon mer, för det hade lätt räckt till tre personer.

Inga kommentarer: