onsdag 14 mars 2012

Orangeristatus

Det mesta skräpet är utröjt, påskliljorna blommar, det är knoppar på aprikosträdet och hibiskusen, små fikon på ena fikonträdet, jordgubbsplantorna har revat iväg och slagit sig till ro bland blåbären, den punkterade cykeln har fortfarande punka, pallkragar och planteringssäckar står redo för nya plantor, klematisen är nerklippt till nästan ingenting och ser ut att aldrig mer komma tillbaka (men förra året gjorde den det ändå), det ligger gamla vindruvor och fläckar ner plattor och mattor överallt, hängmattan behöver skuras, och allt annat också för den delen.

Det lilla hålet som katten kunde klättra in igenom har inatt släppt in äcklig ful tjuvkatt som har tömt matskålarna och skvätt äcklig lukt i hallen. Jag har försökt täppa till och hoppas det lyckas. Stort bekymmer, vill så gärna att katten ska kunna komma och gå som hon vill, men vill inte ha in äckliga fula tjuvkatter som skräms, skvätter och äter. Idéer?

7 kommentarer:

Karin sa...

Jag ser att det är vårigt rosa här på bloggen... och jag invigde mina vita converse igår - tänkte på dig och din fråga vad vi gör för att hjälpa våren på traven. Inga katt-tips, dock.

Ulrika sa...

Vi har ju haft en nära släktig till din tjuvkatt på besök utan att hitta några bra lösningar. Dolores borde väl kunna sätta sig i respekt och jaga bort eländet. (Det gör inte våra meskatter så det funkar inte hos oss).

Däremot tycker vi att vi bidrar rill vårskapandet. Vi smälter nämligen snö. Djäklar i havet vad mycket snö som ska smältas. Bäst att vi stannar ett par veckor till!

tojis sa...

Det skulle ju kommit en ny header också, men det är Fredriks fel att den inte är på plats än. Extra mycket vårkänning här i Watford, där det är 13 grader och träden blommar. Hoppas knopparna på aprikosträdet blir snygga blommor snart! I år ska jag pollinera varenda en!

Anonym sa...

Kul blogg! Magnetlås på luckan och magnet på katten? Är tjuvkatten orange?
/M

tojis sa...

Japp, och ibland är de två. Vet du vem det är? Och i så fall, vem är du? :-)

Anonym sa...

Jag snubblade över din blogg en vaknatt (smått som inte vill sova). Bor i det röda "nya" området. Jag har en grå oskyldig(?) liten katt (hoppas inte han är inblandad i besöken hos dig) som blev illa tilltuffsad av en orange katt. Det finns två; en ljusorange, skygg, med enormt huvud och en mörkare som är kelen. Den ljuse är en slagskämpe och ställer till med en del oreda borta hos oss...
/Marie

tojis sa...

Ja det är definitivt samma katter. De har varit inne här samtidigt nån gång, men oftast är det den som jag gissar är slagskämpen. Undrar vems de är? Känns som de borde stanna inne istället för att förstöra för våra oskyldiga katter :-) Skulle vilja skrämma dem med lite vatten eller nåt men de hinner alltid iväg.

Du får heja om du ser mig!