måndag 14 november 2011

Fågel i kaminen

I lördags lät det lite konstigt i skorstenen, och katten var väldigt intresserad av kaminen.


Igår kväll hörde jag nånting rafsa runt i skorstenen igen. Långt ner, i delen som är inne i huset. Och idag såg jag att det är konstiga märken på insidan av glaset, så antagligen har en fågel irrat sig ända ner i kaminen, och kommer inte ut igen. Vad göra? Om jag öppnar kaminen kan jag få en sotig och panikslagen fågel lös i huset. Nä, det verkar lite jobbigt. Om jag inte får ut den så kanske den fastnar i skorstenen så att jag inte kan elda. Det är inte heller bra. Nu rafsar den runt i skorstenen, störigt för mig, katten är i upplösningstillstånd och den stackars fågeln har väl dödsångest kan jag tro.

Ulrika berättade igår om någon som sett en fågel dimpa ner i sin kamin, och Fredrik fågelexperten säger att de gärna kryper ner en bit och sover.

8 kommentarer:

Ulrika sa...

Hmm. Verkar bara finnas utsläppsalternativet kvar. Kanske sotigt och så, men visst är det mer humant att släppa ut stackars sotig, livrädd fågel så att den under ordnade former kan bli jagad och uppäten av Dolores än att stackars sotig, livrädd fågel blir uppeldad?

(Kollegans fågel blev utsläppt eftar att ha fångats i påse. Men det gissar jag att Dolores tycker är ett uselt alternativ.)

tojis sa...

Nä elda upp den tänker jag såklart inte göra. Högst på listan just nu ligger att snabbt som ögat kasta in en handduk eller nåt när jag öppnar luckan, så borde jag kunna få ner den i en påse och släppa den ute.

Vad jag kan se (jo, den har varit i kaminen och vänt nu men glaset är lite sotigt) så är det ingen liten söt bofink, utan en ganska stor fågel. Experten gissar på koltrast eller kaja.

Sen får jag ju fixa dit ellet galler eller nät så att det inte händer igen. Återkommer nog om det, du som vet allt om sånt.

tojis sa...

Sådär. Kajan infångad och utsläppt utan incidenter. Nu hoppas jag att den ska berätta för andra kajor att min skorsten är kass att bo i. För att hjälpa på det ryktet lite eldar jag nu.

Tur ändå att sotaren var här ganska nyligen, och att jag inte har eldat sen dess...annars hade det här kunnat vara en mycket "svartare" historia.

Ulrika sa...

Oj! Skickligt hanterat! Hur tusan bar du dig åt? Hemma på lunchen på fågeljakt?

tojis sa...

Jag har jobbat hemma idag. Jag glipade på luckan och hängde en handduk för, sen föste jag in handduken så fågeln var i den. Sen var det bara att bära ut den. Och att tvätta handduken. Kajan? Såg mest förvånad ut och flög snabbt upp i ett träd.

Ulrika sa...

Jag är iaf impad. Kommer du ihåg när vi jagade getingar i min gamla lägenhet och höll på att dö radar-döden? Det var sjukt äckligt. (Tänker på den långa kniven rakt in i getingmoset i väggen. Blä.) Fånga kajor i handdukar verkar lika läbbigt tycker jag. Modigt!

(Vet inte var min äckelgräns går när det gäller djur o sånt. Döda djur i allmänhet är nog helt ok. Ruttna eller uppkräkta? Japp, kan hanteras. Döda myror i galna mängder? Äckligt men hanterbart. Urtagna älgar i skogen? Döda möss i garaget? Japp. Lugnt.
Min spärr är nog vid stora råttor, aggressiva schäfrar och sotiga kajor. Då ryser jag.

Och när massa gråsuggor faller ner från taket när man håller på att gjuta golv. Men det är ju så sällan det händer.)

tojis sa...

Tur att vi har lite olika gränser där, så kan vi ju hjälpas åt om inte annat.

Fredrik Mörk sa...

Bra jobbat! Skönt att den fick komma ut, tycker nog alla inblandade.