söndag 21 februari 2010

Om att gå i djupsnö med lågskor

Jag har inte haft så många chanser att se mig om i de nya hemtrakterna i dagsljus så på helgerna passar jag på. Inte för att det finns så mycket att utforska om man inte vill gå till Tygelsjö eller Svågertorp eller Bunkeflostrand...men lite finns det. Eller fanns, för nu är jag klar.

Idag tog jag hur som helst på mig de runda skorna* och skulle gå ett varv eller två runt byn. Jag började i den idylliska pilallén som går till Malmö Arena på ena hållet och till en cykelväg till Tygelsjö på andra. Sen gjorde jag en liten avstickare för att ta fotot som jag har i headern och upptäckte en ny väg, hyfsat snöfri och som såg ut att leda tillbaka till bygatan.

Tji fick jag, och för att komma tillbaka till byn utan att behöva vända så fick jag gå genom en massa snö. Djup snö. Med skare. Och det hade inte varit nån fara om jag hade haft stövlar på mig. Eller vägt mindre så att skaren hade hållt för varje steg. Nu höll den för typ var tredje...och övriga steg sjönk ner några decimeter i snön. Just det, skorna är lite stora också, vilket visade sig vara perfekt om man vill ha med sig snö hem.

Väl ute på gatan igen var det blankis. Så vad tror ni, ont i några nya muskler imorgon? Jag var heeeelt slut när jag kom hem, ungefär som Hellner efter guldloppet kan jag tänka mig. Phew. Det var uppfriskande i alla fall.

* som MBT, fast jag har den något billigare Sketchersvarianten

1 kommentar:

Karin sa...

Har redan försökt lämna denna kommentar en gång... men ja, jag kan precis se framför mig hur det går med runda skor på blankis! Bra motion iaf! Lilla Malin trippar runt på skaren tyngd av sina knappa 20 kilo...